این روزها در آستانه عید سعید غدیر خم و نزدیکی آن با 16 آذر روز دانشجو دو تن از سران فتنه و آشوب اقدام به سخنرانی با موضوعی هماهنگ نموده اند. سید محمد خاتمی در دیدار با تعدادی از هنرمندان با مقدمه عدم هماهنگی سیاست و اخلاق در جوامع دیکتاتوری و لیبرال دموکراسی به تبیین زمامداری امام علی (ع) پرداخته است.رئیس جمهور پیشین ایران با اشاره تلویحی به شرایط به وجود آمده پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران به بیان سرگذشت حضرت علی، امام اول شیعیان، پرداخته و اظهار داشت: «در 1400سال پیش امیرمؤمنان تنها به خاطر رضایت مردم از حکومت کنار کشید و اگر نبودند و او را نمی‌خواستند حکومت را به دست نمی‌گرفت».

وی با تأکید بر اهمیت رأی مردم در نظام‌های مردم سالار افزود: « این امتیاز بزرگ (امام)علی بود که جز به رأی و رضایت مردم حاضر نشد حکومتی را که خدا به او داده بود بپذیرد».

به گفته محمد خاتمی «هیچ انسانی به خصوص اگر سوابق درخشانی دارد، نباید مورد ستم قرار گیرد».

جناب آقای خاتمی:

1-آیا ملاک نظر مردم چیزی به غیر از انتخابات است؟

2-اگر میزان رای مردم است پس چرا شما و دوستان هم حزبی شما رای 40 میلیونی مردم را برنتافته اند و با رای مردم مقابله می کنند و در پی انتقامگیری از رای مردمند؟

3- آیا امام علی (ع)بعد از بیعت مردم با ایشان و پذیرفتن خلافت توسط ایشان در مقابل عده ای عافیت طلب و فتنه جو کوتاه آمد؟ آیا به خاطر سه گروه جمل و صفین و نهروان به بهانه اینکه این چند گروه مرا قبول ندارند حکومت را رها کردند؟

4- آیا امام علی (ع) با گروه جمل با این بهانه که همسر پیامبر نیز با آنها است از در سازش و تسلیم بر آمد.

5- آیا امام علی (ع) به خاطر سوابق در خشان طلحه و زبیر در برابر زیاده خواهی و دنیا طلبی آنها کوتاه آمد؟

اما بشنوید از آقای هاشمی رفسنجانی در جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه آزاد مشهد:

"پیامبر به حضرت علی(ع) در مجلس خصوصی گفتند که تو حق ولایت و صرف خدا را داری اگر مردم قبول کردند جامعه را اداره کن ولی اگر قبول نکردند خودت را تحمیل نکن.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: پس از جنگ‌های امیرالمؤمنین(ع) انتقادات به حضرت زیاد شد که چرا اقدام به جنگ و آدم‌کشی می‌کنید و چرا دیروز که دیگران بر جامعه حاکم بودند تو به آنها مشورت می‌دادی اما در حال حاضر دائم در حال جنگ هستی که حضرت علی‌(ع) در یک جلسه خصوصی با 10 نفر از حواریون خود درباره سقیفه و خلفا فرمودند وقتی که من به خلافت رسیدم شرایط و زمینه جنگ فراهم شد. حضرت علی در آن جلسه به آن 10نفر که کمیل هم جزو آنها بود فرمودند که شما در نماز‌جمعه‌های مناطق مختلف شرکت کنید و حرف‌های مرا برای مردم توضیح دهید و شهادت دهید به حرف‌های من.
هاشمی در ادامه با بیان اینکه من این روایت را از سید‌بن طاووس نقل کردم خاطرنشان کرد: ما انقلابمان را با مردم شروع کردیم و از امام خواستیم که رساله بنویسند اما ایشان نمی‌نوشتند اما با اصرارهای ما ایشان قبول کردند که رساله بنویسند، امام همیشه می‌گفت که مردم، مردم."

جناب آقای هاشمی رفسنجانیُ

1- جنابعالی که از قول سید بن طاووس نقل میکنید "پیامبر به امام علی فرمودند اگر مردم تو را نخواستند خودت را به زور به مردم تحمیل نکن"چرا بعد از انتخابات مجلس ششم و نهمین دوره ریاست جمهوری که مردم جواب نه محکم به شما دادند چرا هنوز باز هم قصد تحمیل خود به مردم را دارید.

2- اگر نظر امام خمینی مبتنی بر رای مردم بود پس چرا شما به رای 40 میلیونی مردم تمکین نمیکنید؟ 

3- آیا حضرت علی (ع) پس از پذیرفتن خلافت و بیعت مردم با ایشان. با نظر برخی از خواص از حاکمیت و اجرای عدالت چشم پوشی کردند؟